Mijn Aanpak

Ik haal mensen uit hun traditionele comfortzone. Ik laat ze anders kijken, anders denken en anders doen. Ik maak mensen bewust van hun eigen denken. Ze kunnen hun eigen leven zelf organiseren, zowel privé als in het werk. Geen toeschouwer zijn, maar een speler in je eigen leven.

Hoe ik dat doe? Ik ben ervan overtuigd dat mensen elkaar stimuleren in ieders kwaliteit, talent en kracht. Als positieve frisdenker zoek ik op een inspirerende, gedreven en ondernemende manier bij elke verandering en ontwikkeling de kracht van verbinden. Ik motiveer de mensen met enthousiasme, creativiteit, plezier en positief denken. Om mensen anders te laten kijken, denken en doen maak ik graag gebruik van:

sunset
Muziek

Muziek ontspant, maakt gevoelens los, laat herinneringen herleven. Kortom: muziek creëert voor iedereen een andere speciale sfeer.

fotos
Foto’s

Je kijkt anders naar een foto dan naar een bewegend beeld. Het doelgericht kijken naar een foto maakt je bewust van wat je ziet of juist van wat je mist in het beeld. Het beeld, de gedachten, het gevoel en de emotie die dit los maken zijn voor elk individu anders.

actievewv
Actieve werkvormen

Actieve werkvormen zorgen via plezier en ontspanning voor een effectief resultaat. Ze laten je patronen herkennen uit het dagelijks leven - werk of privé. Actieve werkvormen stimuleren het bewustwordingsproces en creëren betrokkenheid. Je wordt speler in plaats van toeschouwer.

  wielrennen300

Een frisdenker inschakelen

frisdenker2Veel veranderingen en nieuwe ontwikkelingen worden van achter de vergadertafel gestuurd. Maar is vergaderen wel zo efficiënt, effectief en vooral inspirerend? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Zoekt u een frisdenker die mensen in beweging brengt? Dat doe ik graag voor u. Ik kan u helpen door het invullen van een vacature, als tijdelijke vervanging, als projectmanager of in elke andere vorm die past bij u en uw organisatie (als adviseur, trainer, procesbegeleider, verandermanager; voor supervisie, intervisie, (job)coaching, stagebegeleiding, (werk)colleges, ontwikkeltrajecten, enz.).

Case: Creatieve dynamiek

Eén van mijn opdrachtgevers is gewend om subsidies sterk af te kaderen. Dit doen ze door diverse regels te verbinden aan de uitvoering en de verantwoording van de subsidies. Bij het proces wat ik coördineerde voor mijn opdrachtgever werkte ik voornamelijk met maatschappelijk betrokken organisaties. In het geval van deze subsidie waren er drie eisen waar niet aan ontkomen kon worden; de organisaties moesten zelf 60% van de cofinanciering regelen, er moesten verbindingen tussen verschillende sectoren tot stand gebracht worden en er moest altijd sprake zijn van sport en bewegen.

kabelsMijn advies aan de opdrachtgever was verder geen regels te verbinden aan de subsidie en de betrokken partijen zoveel mogelijk vrijheid te geven in de ontwikkeling. Dit is gebeurd en het gevolg was dat verschillende organisaties elkaar gingen opzoeken om samen te werken en daarmee gebruik te maken van ieders kracht. Sommige organisaties kenden elkaar nauwelijks. Er ontstond vanuit het enthousiasme een enorme dynamiek en de wil om gezamenlijk met goede, breed gedragen projecten te komen. Creatieve oplossingen werden gevonden om de cofinanciering te regelen.
De betrokken organisaties kozen er voor om 'speler' te worden in plaats van 'toeschouwer' en trokken daarmee de verantwoordelijkheid naar zich toe en zij genoten er van. Precies wat de opdrachtgever graag wilde.

Case: Cultuurbeschrijving

Voor een intake had ik een afspraak met het bestuur van een grote voetbalclub. Een intake is gericht op kennismaking, maar vooral ook om de vraag achter de vraag van de club te weten te komen. Achter een vraag (probleem) van een club zit namelijk vrijwel altijd een andere vraag (probleem). En daarmee willen we de club helpen door het zelfoplossend vermogen te vergroten.

In plaats van te beginnen met vragen te stellen legde ik een tiental, op A4 afgedrukte, inspirerende foto's op tafel. Veel verschillende, waar iedereen zijn eigen referentiekader en gevoel bij heeft. Vervolgens vroeg ik de aanwezige bestuursleden, aan de hand van een zelf uitgekozen foto, de cultuur van de club te beschrijven en daarna af te sluiten met minimaal twee aspecten die goed gaan binnen de club.
Het werken met de foto's en de positieve invalshoek hadden zij niet verwacht waardoor er in eerste instantie wat onwennig werd gereageerd. Nadat iedereen een foto had uitgekozen, waren de cultuurbeschrijvingen zeer helder, mooi en verrassend.
Door goed te kijken naar een foto, zie je meer en leer je anders te kijken naar jezelf en je omgeving. Als je dan ook nog gevraagd wordt bijvoorbeeld de cultuur van je club te beschrijven, dan ga je bewuster nadenken over wat je ziet en over hoe je over bepaalde zaken denkt. Door anders te kijken, ga je ook anders denken en dit proces kan vervolgens met zich meebrengen dat je, vanuit dit bewustwordingsproces, ook andere keuzes maakt en dus anders gaat doen.

Workshop alles anders

workshop2Op een leuke, ontspannen en verfrissende manier naar jezelf en naar de wereld kijken. Dat gebeurt in de workshop Anders kijken, anders denken, anders doen. Je team krijgt een opkikker na een inspirerende middag.
Actieve werkvormen zorgen voor plezier. Met behulp van foto’s word je geconfronteerd met wat je ziet, maar ook met wat je niet ziet. De kracht van muziek leert je ontspannen en beleven. Een workshop met inhoud, plezier en op elke locatie te realiseren - behalve om een vergadertafel!

Individuele en groepsbegeleiding

coachingDromen, wensen en uitdagingen zijn realiseerbare doelstellingen. De transitie moet in gang gezet worden en daar wil ik graag bij helpen.
Word speler van je eigen ontwikkeling in plaats van toeschouwer en ontdek hoe verrassend het resultaat kan zijn! Ieder persoon ontdekt zijn of haar eigen talenten en krachten. Elke deelnemer wordt gestimuleerd om zijn eigen kracht volop te benutten. Naast enthousiasme, creativiteit, plezier en positief denken is er een duidelijke en consequente werkwijze voor een optimaal resultaat.

Case: Complementair team

De studenten komen binnen, de muziek staat aan. "Wie is dit meneer?" Er ontstaat direct een gesprek over mijn muziekkeuze van vandaag. Bijna iedereen heeft er wel een mening over of een gevoel bij. Daarbij is iedereen gelijk betrokken, iedereen is letterlijk en figuurlijk bij de les en er ontstaat een ontspannen sfeer.
Door middel van enkele sheets met voornamelijk inspirerende foto's bespreken we de inhoud van het werkcollege van vandaag. Vervolgens trek ik een paar touwen uit mijn tas en vraag de studenten alle tafels weg te schuiven. "Oh leuk, we gaan touwtje springen" is de eerste grappige reactie. Nee, we gaan aan de slag met de Circle of Challenge. Dit is een actieve werkvorm die voor vele doeleinden te gebruiken is. Met deze groep studenten zet ik dit in om hun eigen, maar ook elkaars kwaliteiten te ontdekken op het gebied van evenementorganisatie. Vervolgens wordt gekeken hoe zij een complementair team kunnen vormen.
Door vragen te stellen kiezen de studenten een plek in één van de drie cirkels, die aansluit bij hun antwoord of mening. Zo ontstaat er een compleet beeld. Door vervolgens door te vragen wordt het beeld nog duidelijker en volgt er een goede discussie over ieders kracht en kwaliteiten. Mooi om te zien is dat de studenten gaan denken vanuit 'willen' in plaats van 'moeten' en dus gaan werken vanuit hun intrinsieke motivatie. Uiteindelijk kennen ze elkaars sterktes en zwaktes, waardoor steun aan elkaar geven én ontvangen een stuk makkelijker wordt. Dit is toch wat elk team wil!